مجموعه اطلاعاتی است برای حل و رفع مسائل و مشکلات کودکان از زمان تولد تا 12 سالگی. امروزه نوع تربیت و مدت زمانی که پدران و مادران صرف رسیدگی به مسائل و مشکلات کودکان خود می کنند، آشکارا نسبت به 40 سال قبل فرق کرده است. این روزها کمتر با بچه هایی برخورد می کنیم که به امان خدا رها شده اند و از نظر تربیتی مورد بی توجهی قرار گرفته اند، برعکس، امروزه قاعده این است که اولیاء در امر تعلیم و تربیت کودکانشان بسیار توجه دارند و همانطور که در این کتاب توجه می کنید، مسائل کودکان قابل فهم و قابل درمان نیز است. متأسفانه در تمام دنیا و از جمله در کشور ما، مراجعه به روانپزشک بویژه در مورد کودکان، باعث نگرانی اولیاء می شود. این نگرانی که دیگران درباره ما چه خواهند گفت، مبادا این تصور پیش بیاید که بچه ما دیوانه است که به روانپزشک مراجعه می کند، و خلاصه وحشت از اینگونه برچسب های روانی، در همه جا وجود دارد؛ اما شما با خواندن این کتاب در می یابید که بیشتر گرفتاریهای کودکان، بدون مصرف دارو قابل حل و رفع است. نکته مهم دیگر این که همه پدر و مادر ها باید این نکته را باور کنند که می توانند رفتار کودکان و نوع نگرش آنها را عوض کنند و در نهایت به شخصیت آن ها شکل سنجیده ای بدهند. انتقال ارزش های یک نسل به نسل دیگر، یک وظیفه اجتماعی و فرهنگی است و هیچ چیز ناسالم تر از این نیست که کودک بدون این ارزشها بار بیاید. نکته مهم دیگر نحوه انتقال این ارزشهاست. زیرا چنانچه با خشونت و بی تفاوتی ارائه شود، کودک آن را پس می زند. من متأسفانه هر روز با چهره غم زده پدران و مادرانی روبرو می شوم که کودکان آنها گفتار و ارزشهای آنها را رد کرده اند و مسائلی از این دست که بچه ما درس نمی خواند؛ بی ادب و خشن است و برای حرف بزرگترها احترامی قائل نیست و نظائر آن، می شنویم. این گسستگی پیوند میان نسلها که باعث دوگانگی و اختلاف بین پدر و پسر و مادر و دختر می شود، قابل پیشگیری است و این کتاب راه حلهای بسیار مفیدی را در این زمینه پیشنهاد می کند.
در پایان از حاصل تلاش های ارزنده آقایان هومن حسینی نیک, شاهین خزعلی و احمد شریف تبریزی دانشجویان سال ششم پزشکی دانشکده علوم پزشکی تهران در ترجمه این کتاب تشکر می کنم و مطالعه این کتاب مفید و ارزنده را علاوه بر پدران و مادران به دانشجویان پزشکی و پرستاری، پزشکان، مددکاران اجتماعی و همه کسانی که به نحوی، با اطفال سر و کار دارند توصیه می کنم.
فهرست:
1- روش های اصل تربیت
2- چگونه تحسین کنیم
3- چگونه نادیده بگیریم
4- چطور تنبیه کنیم
5- مشکلات صبحگاهی
6- غرغر صبحگاهی
7- کودکانی که صبحانه نمی خورند
8- مشکلات شبانگاهی
9- کودکانی که در هنگام شب راه می روند
10- کودکانی که دچار وحشت شبانه هستند
11- مشکلات توالت رفتن
12- شب ادراری
13- ناتوانی در کنترل عمل دفع مدفوع
14- ناتوانی در کنتل ادرار در روز
15- مشکلات بهداشتی
16- بد غذایی
17- بی اشتهایی
18- مشکلات کودکان با همسالان و خواهران و برادران
19- مشکلات دوستیابی و نگه داشتن دوست
20- تسلیم جمع می شوند
21- ترس ها(ترس از تاریکی-ترس از صحبت کردن در جمع)
22- پرورش هوش اخلاقی در کودکان
23- منابع
دریافت
حجم: 500 کیلوبایت
نویسنده: دکتر گاربر
مترجمان: دکتر شاهین خزعلی، دکتر هومن حسینی نیک، دکتر احمد شریف تبریزی
انتشارات مروارید، شهر تهران، چاپ 1374-1378
منبع: پیش نویس ها