پیش نویس ها

مجله اینترنتی

پیش نویس ها

مجله اینترنتی


فرمانروای خاموش



اینستاگرام



کانال تلگرام


آخرین نظرات

علوم جدید و تازه کشف شده در قرآن

چهارشنبه, ۱۱ شهریور ۱۳۹۴، ۰۴:۱۷ ق.ظ

آیا در قرآن چیزهایی مثل انرژی هسته ای، کامپیوتر، فضا، شیمی و یا حتی شبیه سازی انسان یا حیوان آمده است؟

رطب و یابس در کتاب مبین‏ خداى سبحان، قرآن کریم را «کتاب مبین» معرفى مى‏کند: «قد جائکم من الله نور و کتاب مبین»؛ مائده (5)، آیه 15. چنان‏که در آیات گوناگون، آنچه را که انبیا(ع) آورده ‏اند به عنوان کتاب منیر و مبین وصف فرموده است: «جاءوا بالبینات و الزبر و الکتاب المنیر»؛ آل‏عمران (3)، آیه 184.. در سوره مبارکه «انعام» مى‏فرماید: «لا رطب و لا یابس الا فى کتاب مبین»؛ انعام (6)، آیه 59. یعنى، هیچ تر و خشکى نیست مگر آنکه در کتاب مبین و قرآن کریم آمده است. مقصود از «رطب و یابس» به قرینه قبل و بعد آیه، علم همه اشیا است؛ چنان‏که در آیه دیگرى از همین سوره مى‏فرماید: «ما فرطنا فى الکتاب من شى‏ء»؛ همان، آیه 38. یعنى، هیچ چیزى در کتاب الهى فروگذار نشده است و همه امورى که در سعادت بشر مدخلیت دارد، بیان شده است. در این رابطه لازم است مورد بررسى قرار گیرد: 1. آیا تمام حقایق جهان و کیفیت رهیابى به همه علوم و معارف تجربى، ریاضى، کلامى، فلسفى، عرفانى و مانند آن، در قرآن مبسوطاً بیان شده است؟ پاسخ آن منفى است مگر به لحاظ باطن قرآن و مرحله والاى آنکه «ام‏الکتاب» باشد؛ زیرا همه حقایق در آنجا مطوى است و انسان کامل به آن راه دارد. 2. آیا تمام آنچه که در هدایت و عبرت و موعظت جوامع انسانى سهم است، در قرآن کریم آمده است؟ باز پاسخ آن منفى است؛ زیرا خداى سبحان در سوره مبارکه «نساء» مى‏فرماید: «و رسلا قد قصصناهم علیک من قبل و رسلا لم نقصصهم علیک»؛ نساء (4)، آیه 164. یعنى، انبیاى فراوانى براى هدایت مردم آمدند و ما شرح حال برخى از آنان را براى تو گفتیم و بسیارى از انبیا و مرسلین هستند که ماجراى آنها را بازگو نکردیم و قصص آن انبیا و امت‏هاى آنان و کیفیت برخوردشان با یکدیگر، جزء مسائل آموزنده دنیاى کنونى است که همه مردم با یکدیگر محشورند؛ ولى ماجراى آنها در ظاهر قرآن نیامده است.

بنابراین، به فرموده خود قرآن، بعضى از امور واقع شده در قلمرو دین، در ظاهر قرآن کریم نقل شده است؛ پس چطور مى‏ توانیم بگوییم علم همه اشیا در قرآن وجود دارد؟ البته بحث کنونى راجع به مرحله نازله قرآن کریمى است که به صورت قرآن عربى فرود آمده و جوامع بشرى در خدمت آن است؛ ولى اگر بگوییم مقصود از «کتاب مبین»، حقیقت «ام ‏الکتاب» قرآن است، یا مقصود از آن، تأویل قرآن در نزد اهل بیت(ع) است؛

این مطلب که علم هر چیزى ولو آنکه مربوط به سعادت بشر نباشد، در کتاب مبین است، سخن درستى است. اما چنین مطلبى از بحث کنونى خارج است؛ زیرا سخن در این است که در مرحله نازل قرآن - که عربى مبین است - آیا علم به همه چیز وجود دارد به نحوى که بتوانیم با اجتهاد عادى و تفسیر بشرى آن را به دست آوریم؟ چنین چیزى به شهادت خود قرآن درباره داستان‏هاى انبیا وجود ندارد. سر اینکه خداوند داستان‏هاى برخى از انبیا را در قرآن مطرح نفرموده، شاید این باشد که مردم آن روز، دسترسى به مناطق ماوراى چین یا ماوراى اقیانوس هند و اطلس نداشتند و به همین دلیل از انبیاى خاورمیانه سخن به میان آمده تا زمینه تحقیق و مطالعه در آثار امم پیامبران و عاقبت آنان وجود داشته باشد که‏فرماید: «فسیروا فى الارض فانظروا کیف کان عاقبة المکذبین»؛ «در زمین سیر کنید و ببینید که عاقبت تکذیب کنندگان چگونه شد و تفکر کنید». اگر قرآن کریم ماجرایی را برای هدایت بشر بازگو کند و نتواند آن را با تجربه اثبات کند و مردم به آن دسترسی نداشته باشند، چنین مطلبی سودی ندارد، مگر آنکه بعد از اثبات اعجاز قرآن و علم غیب الهی، فقط از باب اخبار غیب، برخی از وقایع بدون امکان اثبات تجربی آن نقل شود. از این رو، قرآن کریم، علم همه اشیای تکوینی را در خود ندارد و علم همه مطالبی هم که در سعادت بشر تأثیر دارد و آشنا شدن با آنها سهمی در سعادت مردم و پرهیز از شقاوت دارد، در آن نیست. لیکن علم به هر دو قسم یاد شده نزد معصومین(ع) وجود دارد که مقداری از آنها در احادیث بیان فرموده اند.

منبع: پرسمان دانشجویی

ارسال کننده: زهرا احمدآبادی

نظرات  (۱۱)

خیلی جالبه.
دست خانوم احمدآبادی درد نکنه.
عالی بود آقا عالی..
۱۱ شهریور ۹۴ ، ۱۳:۵۶ سید حسن کاظم زاده
سلام. لینک شدی عزیز
کاملا صحیح است. قرآن به عنوان اولین منبع شناسایى دین مطرح است. بعد از قرآن نوبت به سنت مى رسد که در واقع مفسر قرآن است. 
متشکرم. 
کاملا صحیح است. قرآن به عنوان اولین منبع شناسایى دین مطرح است. بعد از قرآن نوبت به سنت مى رسد که در واقع مفسر قرآن است. 
متشکرم. 
لایک عالی بود/خوشحال میشم به وبم سربزنی ونظر بدی/اگه باتبادل لینک ودنبال موافقی خبرم کن
۱۲ شهریور ۹۴ ، ۲۳:۰۳ فرزاد فرزین
عالی بود آقا عالی
قرآن همیشه تازست...
چیزی وجود نداره که قرآن بهش نپرداخته باشه..
۱۳ شهریور ۹۴ ، ۱۳:۳۴ زهره کریمی پناه
مفید بود..
ممنون از دعوت.
یه قسمتی از قران( سوره یس آیه 40 )هست که گفته:  کل فی فلک که معنیش میشه:همه چیز در گردش است  جالبیش اینه که اگه برعکس هم بخونی بازم میشه:#کل فی فلک خود آیه هم در گردشه...
البته تحقیق در موردش با خودتون.
با آرزوی سلامتی برای همگی.
چه جالب.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی